جایگاه احکام در اسلام

اسلام ، آخرین و کامل ترین مکتبی است که تمامی برنامه های آن ، مطابق فطرت و مصلحت انسانهاست، و با پیاده کردن آن ، سعادت انسان ها تامین خواهد شد.

جامعه ای که در آن قوانین اسلام اجرا شود ، جامعه ی ایده آل خواهد بود ، آنچه که موضوع این ​مطلب است یعنی احکام ، یکی از پایه های اصلی و اساسی مقررات و قوانین انسان ساز اسلام است ، چرا که : برنامه های نجات بخش اسلام عبارت است از :
الف) برنامه های اعتقادی که به اصول دین تعبیر می شود .
ب) دستورات عملی که فروع دین یا احکام نامیده می شود . 
ج) مسائل روانی و رفتاری که اخلاق نام دارد .

دسته اول ( اصول دین ) : برنامه هایی است در رابطه با سالم سازی فکر و اعتقاد انسان ، که باید آنهارا از روی دلیل پذیرفته و معتقد باشد ( هرچند دلیل ساده ) و چون این دسته از برنامه های اسلام ، امور اعتقادی است و محتاج به یقین می باشد پیروی از دیگران ( تقلید ) در آنها راه ندارد .

توحید: به معنای یگانگی خداوند متعال است. 
نبوت: به معنای پیامبری محمد بن عبدالله و دیگر پیامبران الهی است.
معاد: به معنای آن است که روزی همه مکلفان برای بازخواست و حساب در پیشگاه الهی گرد هم می‌آیند و هر کس به پاداش و کیفر خویش می‌رسد.
عدل: به معنای آن است که افعال خداوند متعال از سر دادگری و شایستگی است و به هیچ کس ستم نمی‌کند و هر چیزی را در جای خویش نگه می‌دارد و با هر موجودی، چنانکه شایسته‌است رفتار می‌کند.
امامت: بدین معنا که پس از پیامبر اسلام دوازده امام معصوم منصب خلافت و امامت را بر عهده دارند و آنان منصوب خداوند متعال‌اند.

دسته دوم ( فروع دین یا احکام ) : برنامه های عملی است که وظیفه ی انسان ها را نسبت به کارهایی که باید انجام دهند و یا از آن دوری جویند مشخص می کند ، اینگونه برنامه ها "احکام" نام دارد، و برای شناخت آنها تقلید و پیروی از مجتهد ( کارشناس )این فن مانع ندارد.

جایگاه احکام در اسلام 

تقسیم احکام 

هرکاری که انسان انجام می دهد ، در اسلام دارای حکم خاصی است ، که عبارت است از:
1 – واجب : عملی که انجام آن لازم است و ترک آن عذاب دارد؛ مانند نماز و روزه .
2 – حرام : ​عملی که ترک آن لازم است و انجامش عذاب دارد ؛ مانند دروغ و ظلم .
3 – مستحب : عملی که انجام آن نیکو است و ثواب دارد ولی ترک آن هم عذاب ندارد ؛ مانند نماز شب و صدقه . 
4 – مکروه : عملی که ترک آن نیکو است و ثواب دارد ولی انجامش عذاب ندارد ؛ مانند فوت کردن به غذا و خوردن غذای داغ .
5- مباح : عملی که انجام و ترک آن« مساوی است ، نه عذابی دارد و نه ثوابی ؛ مانند راه رفتن ، نشستن. 

 
کلید واژه ها

فروع دین

اصول دین

احکام شرعی

مذهبی

نویسنده:

مریم برزویی

پست قبلی

کانال تلگرامی سازمان سنجش

پست بعدی

آغاز به کار نمایشگاه صنایع هوا و فضا از 4 آبان

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.