افت مدارس عادی با گسترش مدارس تیزهوشان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: درباره مدارس تیزهوشان به طور طبیعی این دغدغه وجود دارد که ما با گسترش مدارس تیزهوشان مدارس عادی دولتی را دچار افت کردیم

زیرا مدارس از تنوع استعدادها خالی شدند و از سوی دیگر این جداسازی به نفع دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس تیزهوشان هم نیست زیرا باعث می شود خودشان را تافته جدابافته بدانند و توانایی تعامل و سازگاری آنها با جامعه کاهش یابد.
به گزارش ایسنا، علی زرافشان درباره چالش های تنوع مدارس اظهار کرد: به نظر می رسد تقسیم بندی مدارس به دولتی و غیردولتی نتواند ما را در نتیجه گیری درست کمک کند، باید ابتدا چند اصل را درنظر بگیریم و میان نوع مدرسه و روش مدرسه داری تفاوت قائل شویم.
وی افزود: در سند تحول بنیادین اصل اول را بر عدالت تربیتی گذاشته شده و اصل دوم پرهیز از جداسازی و تفکیک است  که باید به حداقل برسد. رویکرد فعلی ما در آموزش و پرورش به جای جداسازی، فراگیری است زیرا افراد قرار است در جامعه با استعدادهای متفاوت در کنار همدیگر زندگی کنند و این را باید از مدرسه فرا بگیرند، پس تفکیک و جداسازی دانش آموزان روش درستی نیست و نباید اتفاق بیافتد. 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تقسیم بندی های 18 گانه مدارس گفت: تفکیک هایی که درباره مدارس عنوان می شود لزوما صحیح نیست زیرا برخی روش ها در نوع مدرسه داری و روش دسترسی به مدارس متفاوت هستند و این ارتباطی با تنوع مدرسه ندارد.  به عنوان مثال مدارس روستامرکزی و بزرگسالان، آموزش از راه دور و عشایری را هم تفکیک می کنند در حالی که در روش دسترسی متفاوت اند و اینها در راستای تحقق عدالت آموزشی ایجاد شده اند و اجتناب ناپذیر هستند.
زرافشان با بیان اینکه  یکی از روش های تربیت استعدادها در خارج مدرسه، غنی سازی برنامه هاست گفت: ایجاد مراکزی در خارج مدرسه و شرکت در مسابقات و جشنواره ها از راهکارهای پرورش استعدادها در خارج مدرسه است و می تواند جایگزین تفکیک مدارس شود. 
وی ادامه داد: درباره مدارس تیزهوشان به طور طبیعی این دغدغه وجود دارد که ما با گسترش مدارس تیزهوشان مدارس عادی دولتی را دچار افت کردیم زیرا مدارس از تنوع استعدادها خالی شدند و از سوی دیگر این جداسازی به نفع دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس تیزهوشان هم نیست زیرا باعث می شود خودشان را تافته جدابافته بدانند  و توانایی تعامل و سازگاری آنها با جامعه  کاهش یابد.

کلید واژه ها

مدرسه

دانش آموز

تحصیلی

موفقیت

آموزش پرورش

منبع

ایسنا

نویسنده:

مهدیه فرح آبادی

پست قبلی

شرایط ثبت نام دبیرستانی‌ها در مدارس شاهد

پست بعدی

کوتاه و زیبا (5)

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.